HOMILÍA DOMINICAL - CICLO B

  Fiesta de la Sagrada Familia

P. Félix Jiménez Tutor, escolapio ...

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 Escritura:

Eclesiástico 3, 2-6.12-14; Hebreos 11, 8.11-12.17-19;
Lucas 2, 22-40

EVANGELIO

Cuando llegó el tiempo de la purificación de María, según la ley de Moisés, llevaron a Jesús a Jerusalén, para presentarlo al Señor (de acuerdo con lo escrito en la ley del Señor: "Todo primogénito varón será consagrado al Señor") y para entregar la oblación (como dice la ley del Señor. "Un par de tórtolas o dos pichones")

Vivía entonces en Jerusalén un hombre llamado Simeón, hombre honrado y piadoso, que aguardaba el consuelo de Israel; y el Espíritu Santo moraba en él. Había recibido un oráculo del Espíritu Santo: que no vería la muerte antes de ver al Mesías del Señor. Impulsado por el Espíritu Santo, fue al templo.

Cuando entraban con el niño Jesús sus padres (para cumplir con él lo previsto por la ley) Simeón lo tomó en brazos y bendijo a Dios diciendo:

"Ahora Señor, según tu promesa, puedes dejar a tu siervo irse en paz; porque mis ojos han visto a tu Salvador, a quien has presentado ante todos los pueblos: luz para alumbrar a las naciones, y gloria de tu pueblo, Israel".

José y María, la madre de Jesús, estaban admirados por lo que se decía del niño.

Simeón los bendijo diciendo a María, su madre: Mira: Éste está puesto para que muchos en Israel caigan y se levanten; será como una bandera discutida; así quedará clara la actitud de muchos corazones. Y a ti, una espada te atravesará el alma.

Había también una profetisa, Ana, hija de Fanuel, de la tribu de Aser. Era una mujer muy anciana: de jovencita había vivido siete años casada, y llevaba ochenta y cuatro de viuda; no se apartaba del templo día y noche, sirviendo a dios con ayunos y oraciones. Acercándose en aquel momento, daba gracias a Dios y hablaba del niño a todos los que aguardaban la liberación de Israel.

Y cuando cumplieron todo lo que prescribía la ley del Señor, se volvieron a Galilea, a su ciudad de Nazaret.

El niño iba creciendo y robusteciéndose, y se llenaba de sabiduría: y la gracia de Dios lo acompañaba.

 

HOMILÍA 1

La bolsa de las medicinas.

Cuando nacía un niño en una familia india, recibía un regalo muy especial. El padre hacía una bolsita de cuero, era la bolsa de las medicinas del hijo.

La madre metía dos cosas en la bolsita y el padre ponía otras dos. Se la entregaban al hijo y éste la guardaba en un lugar especial. Cuando moría la bolsa de las medicinas era también enterrada con él.

Cuando los niños eran capaces de comprender, los padres les decían lo que habían puesto en la bolsa.

La madre siempre ponía un poco de tierra y un trozo de cordón umbilical para hacerles recordar a sus hijos que venían de la tierra y de una familia y que nadie se da la vida a si mismo.

El padre ponía una pluma de ave que había quemado un poco y la mezclaba con las cosas de la madre.

La pluma del pájaro simboliza el vuelo y cada uno tiene que encontrar su lugar en el mundo.

Ninguno sabía nunca cuál era la segunda cosa que el padre había puesto. Los hijos intentaban adivinarlo pero nunca se lo decían. Era un secreto. Y este secreto representa el misterio de la vida. Y el centro de todos los misterios es Dios. Es un hermoso regalo, un símbolo, que nos hace pensar y nos vincula a una tierra, a una familia y a Dios.

Todos los domingos tenemos una cita con el primer Amor. Y nuestra presencia en el templo es nuestra respuesta a Dios.

La Palabra y la predicación intentan sintonizar nuestro dial con el dial del Amor. Los ruidos y las interferencias del corazón nos hacen perder la sintonía.

La Palabra que ilumina todas las facetas de nuestro vivir, en esta fiesta de la Sagrada Familia, nos habla, hoy, del segundo amor:

Del encuentro carnal y espiritual del hombre y la mujer, de la necesidad imperiosa que el hombre siente de salir de si mismo y a través de la sexualidad trascenderse en el amor a los hijos y en la sociedad.

Nadie escapa a la mirada de Dios, ni siquiera nuestras emociones y deseos más profundos.

Cuentan que el emperador Conrado había asediado la ciudad del duque de Baviera.

El asedio se prolongaba y los víveres escaseaban. El emperador decidió dejar salir a todas las mujeres. Les permitió llevarse consigo sólo una cosa, la más preciosa.

Cuando las puertas se abrieron para dejarlas salir, cada una de ellas llevaba cargada a sus espaldas a su marido.

¿Qué se habría llevado usted? ¿A su marido?

Olvidemos lo que ustedes habrían hecho.

Olvidemos cómo ven nuestros ojos esta realidad.

Olvidemos lo que observamos en nuestra sociedad.

Olvidemos lo que dijo Moisés y todos los legisladores que vinieron después.

Centrémonos en lo que dice Jesús. ¿Con qué ojos ve Jesús el amor y nuestros amores?

Como lo ve todo, con los ojos de Dios.

¿A qué legislador mira Jesús? Para él sólo hay una autoridad, un legislador, Dios Creador.

"Al principio de la creación Dios creó hombre y mujer". Jesús recuerda a los fariseos y a nosotros el proyecto de Dios, su voluntad creacional. Y nos recuerda también nuestra insensibilidad a la Palabra y a su voluntad.

Una carne, una unión, un amor, una familia, una fidelidad y una felicidad.

En el principio, y en el hoy, Dios tuvo y tiene un proyecto para el hombre:

  • señor de la creación

  • no condenado a la soledad sino destinado a vivir en sociedad

  • hombre y mujer, misma dignidad, hijos de Dios

  • la unión del hombre y la mujer más profunda, más íntima, más creadora, más gozosa..."y serán los dos una sola carne".

En el principio Dios, como todos los soñadores, soñó con la obra perfecta y creó el hombre poco inferior a los ángeles y le dio la capacidad de amar, es decir, de salir de si mismo al encuentro y plenitud en el otro, que sólo el otro puede dar y la necesidad de ser amado.

En el principio fue el amor. Existimos desde el amor. Sólo el amor es creador, dador de vida y felicidad. En el principio era el amor y el amor es Dios.

¿Han contemplado alguna vez el nacimiento de un río? Agua limpia, fresca, juguetona. A medida que el río viaja, ¡cuánta suciedad!

¿Recuerda el principio de su primer amor? Suéñelo otra vez. Dios estaba en ese primer amor.

¿Recuerda su primer te quiero? Dios estaba ahí también.

¿Recuerda el día de su boda y su primer sí y su primera vez? Dios también quería estar ahí.

¿Recuerda el nacimiento de su primer hijo? Fue el primer regalo de Dios.

¿Recuerda su primera infidelidad? Dios no quería estar ahí.

¿Recuerda cuando las aguas empezaron a enturbiarse? Dios siempre las quiere purificar.

En el principio no era así.

Jesús vino a recordarnos el principio de la creación, del amor, de la fidelidad...el proyecto de Dios.

La autoridad de Dios está por encima de todas las autoridades que promueven el aborto, el amor sin cruz, el amor pasión inútil que se apaga y se agota en una noche, la pornografía que incita a los jóvenes al goce rápido y ansioso sin esperas ni barreras.

Jesús vino a recordarnos que sólo Dios es Dios y que no debemos ser idólatras porque somos suyos.

Jesús vino para recordarnos que el matrimonio es una alianza santa y sagrada y que no podemos vivir en la idolatría del sexo, en el adulterio, el incumplimiento de la palabra dada, la debilidad de la carne, el comercio sin reglas, la idolatría barata, el pecado...

Jesús vino para recordarnos que sólo con Él y con su poder y su presencia en nuestra vida podemos vivir sin idolatrar nada ni nadie.

 

HOMILÍA 1

JOY COMES IN DECEMBER

“When Philp Groning wanted to make the documentary “Into Great Silence”, he asked the Carthusian monks at the Grande Chartreuse monastery in France if he might spend a couple of years quietly filming their lives. They said they would think about it.

16 years later Philip received a letter. The monks had considered his request and were now ready for him to begin filming”.

What kind of slow-moving world do these monks inhabit?
Time, in the monastery, is not money and it moves very slowly. Businesses move fast, velocity is the sign of the times.

The Church is very slow, his business is not about making money but to lead people to salvation.

God is also slow, it took him centuries to give the world his Son. “But when the fullness of the time came, God sent out his son”. Galatians 4,4

Nothing happens quickly, so when things do happen they are important things.

The story of Anna and Simeon is a story of waiting, they waited not only for 16 years like the Carthusian monks but their whole lives were a long wait.

A day in the Temple.
There are lots of people in the Temple any given day, people from out of town, sightseeing tourists, worshipers, and people hanging around...and there are many old people who come to pray, they are in love with the Temple, the house where God’s name dwells.

The presence of old people in our churches is another sign of the times. Nowadays the graying of the Temple is visible in any religious assembly.
People are not aware of the religious and spiritual meaning of life until they grow grey hair and, like the Carthusian monks, they no longer live in the hustle and bustle of this world but in eternity.
In their bucket list, there is only one thing, to see God.

Old people are not only worshipers in the pews; they are the soul of the church.

On this day, Mary and Joseph, a couple from out of town, are coming in to do the firstborn son ritual. Many other couples are here to do the same ritual. Nobody pays attention to them.

Jesus, the son of God, took on our humanity, born of the virgin Mary and adopted as the son of Joseph, looked like a run-of-the-mill babe, nobody could see with their eyes his divinity.

Is it true that everybody was blind?
Anna and Simeon, two very old Israelites, had been around so long they were like fixtures in the temple.

Everyday Simeon would look for a child born the Messiah
Every day as parents brought their children to the temple for the rites of purification, Simeon would look to see if maybe this one was the Christ.
Their eyes could see clearly, they had heard the words of God, they were two saints who were at home in the temple, waiting faithfully for the consolation of Israel, and they recognized babe Jesus as “the one” because it was revealed to them by the Holy Spirit.

When God visits his sons and daughters, they express their gratitude with a beautiful canticle.
Mary, at the Annunciation, sang the Magnificat, “My soul proclaims the greatness of the lord”…
Zechariah sang the Benedictus, “Blessed be the Lord, the God of Israel, he has come to his people and set them free”...

Simeon’s song, called the Nunc Dimittis, is the song of all, Jews and gentiles, who wait for the Lord.

“LORD, now you are letting your servant depart in peace according to your word, for my eyes have seen your salvation that you have prepared in the presence of all peoples”.

Simeon gets to hold the Savior in his arms and see him with his own eyes.
Simeon had a bucket list, to see the Lord’s Messiah before he died, and his dream came true because he continued to be vigilant and attentive because he continued to trust the promise and he continued to wait with hope and expectation. He never walked away from the promise.
The miracle for Simeon and for us is in the showing up, the temple and the church are more than a mere building, it is the place where Jesus is waiting for us to show up.

“I say to myself, “The Lord is my portion therefore I will wait for him.
The Lord is good to those whose hope is in him,
To the one who seeks him.
It is good to wait quietly for the salvation of the Lord”. Lamentations 3,24-26

JOY comes in December when the wait is over.

Please, keep waiting, keep showing up, keep saying with Simeon and all the believers, young and old, the Nunc Dimittis, your December and mine is near.
 

HOMILÍA 2

JOY COMES IN DECEMBER

“When Philp Groning wanted to make the documentary “Into Great Silence”, he asked the Carthusian monks at the Grande Chartreuse monastery in France if he might spend a couple of years quietly filming their lives. They said they would think about it.

16 years later Philip received a letter. The monks had considered his request and were now ready for him to begin filming”.

What kind of slow-moving world do these monks inhabit?
Time, in the monastery, is not money and it moves very slowly. Businesses move fast, velocity is the sign of the times.

The Church is very slow, his business is not about making money but to lead people to salvation.

God is also slow, it took him centuries to give the world his Son. “But when the fullness of the time came, God sent out his son”. Galatians 4,4

Nothing happens quickly, so when things do happen they are important things.

The story of Anna and Simeon is a story of waiting, they waited not only for 16 years like the Carthusian monks but their whole lives were a long wait.

A day in the Temple.
There are lots of people in the Temple any given day, people from out of town, sightseeing tourists, worshipers, and people hanging around...and there are many old people who come to pray, they are in love with the Temple, the house where God’s name dwells.

The presence of old people in our churches is another sign of the times. Nowadays the graying of the Temple is visible in any religious assembly.
People are not aware of the religious and spiritual meaning of life until they grow grey hair and, like the Carthusian monks, they no longer live in the hustle and bustle of this world but in eternity.
In their bucket list, there is only one thing, to see God.

Old people are not only worshipers in the pews; they are the soul of the church.

On this day, Mary and Joseph, a couple from out of town, are coming in to do the firstborn son ritual. Many other couples are here to do the same ritual. Nobody pays attention to them.

Jesus, the son of God, took on our humanity, born of the virgin Mary and adopted as the son of Joseph, looked like a run-of-the-mill babe, nobody could see with their eyes his divinity.

Is it true that everybody was blind?
Anna and Simeon, two very old Israelites, had been around so long they were like fixtures in the temple.

Everyday Simeon would look for a child born the Messiah
Every day as parents brought their children to the temple for the rites of purification, Simeon would look to see if maybe this one was the Christ.
Their eyes could see clearly, they had heard the words of God, they were two saints who were at home in the temple, waiting faithfully for the consolation of Israel, and they recognized babe Jesus as “the one” because it was revealed to them by the Holy Spirit.

When God visits his sons and daughters, they express their gratitude with a beautiful canticle.
Mary, at the Annunciation, sang the Magnificat, “My soul proclaims the greatness of the lord”…
Zechariah sang the Benedictus, “Blessed be the Lord, the God of Israel, he has come to his people and set them free”...

Simeon’s song, called the Nunc Dimittis, is the song of all, Jews and gentiles, who wait for the Lord.

“LORD, now you are letting your servant depart in peace according to your word, for my eyes have seen your salvation that you have prepared in the presence of all peoples”.

Simeon gets to hold the Savior in his arms and see him with his own eyes.
Simeon had a bucket list, to see the Lord’s Messiah before he died, and his dream came true because he continued to be vigilant and attentive because he continued to trust the promise and he continued to wait with hope and expectation. He never walked away from the promise.
The miracle for Simeon and for us is in the showing up, the temple and the church are more than a mere building, it is the place where Jesus is waiting for us to show up.

“I say to myself, “The Lord is my portion therefore I will wait for him.
The Lord is good to those whose hope is in him,
To the one who seeks him.
It is good to wait quietly for the salvation of the Lord”. Lamentations 3,24-26

JOY comes in December when the wait is over.

Please, keep waiting, keep showing up, keep saying with Simeon and all the believers, young and old, the Nunc Dimittis, your December and mine is near.